Studieteknik är ett ämne som berört mig personligen. Att jag, som gått i skolan under snart 13 års tid och som fortfarande inte riktigt fått lära mig en god studieteknik, aldrig riktigt haft ett sätt som jag gör för att plugga eller fått den hjälpen av lärare för att lära mig de bra studieteknikerna i de tidigare åren av min skolgång. Det var det som lockade mig över ämnet och för att se hur elever idag har gjort för att lyckas i skolan och hur de gör för att lyckas till framtiden.
Att då se skillnad bland skolor inom samma kommun var ett ämne som lockade mig. Jag ställde mig frågan: Varför kommer det sig att vissa skolor är bättre än andra? Kan skillnaden bland lärare som har samma utbildning så att elevers snitt-merit sänks med ca 30 poäng. Hur studerar eleverna? Vad kan vara den större skillnaden på Torpskolan jämfört med Röselidsskolan?
Detta svar fick jag av Torpskolans rektor Ann-Charlotte Jonasson, när jag frågade vad hon skulle anse är de mest betydelsefulla faktorerna. Hon lade då upp det i en punktlista som följer:
Vi har elever som kommer ifrån socioekonomisk goda förhållande, vilket är gynnsamt för studieresultaten generellt i riket.
Vi har en väldigt hög andel behöriga lärare (nära 100%).
Vi arbetar systematisk med uppföljning och utvärdering av våra resultat och gör ständigt förändringar för att bli bättre.
Vi har en tydlig struktur och försöker säkerställa att ramarna för undervisningen är väldigt tydlig, tex genom att vi har en fast lektionsstruktur som alla lärare följer.
Vi arbetar med tät kommunikation mellan skola och vårdnadshavare, tex genom att lägga ut planeringar och omdömen för elever på Unikum.