Utnyttjande av lektionstid, hjälp från lärare och studiero

För att elever ska kunna fungera i skolan krävs det för dem att det finns studiero och att de ska kunna få den hjälp de behöver. Viktiga faktorer är även hur väl elever tar sitt ansvar under skoldagarna och lektionstiden. I enkätstudien ställdes då frågor och påståenden gällande just detta, när de kom till påståendena så fick de välja på en skala från 1-10 där om hur mycket de håller med, 1 är lite och 10 är mycket. Det som frågades och påstods var:

  • Jag deltar aktivt på lektionerna. 
  • Antecknar du när lärare har genomgång? 
  • Jag utnyttjar min skoltid till skolarbete. 
  • I min klass är det studiero. (Ja/Nej fråga). 
  • Jag får den hjälp jag behöver på lektionerna

När jag sammanställde svaren baserat på kön från respektive skola så resulterade frågorna med relativt olika svar: 

Jag deltar aktivt på lektionerna:

När det kom till eleverna som är killar så skilde det sig mellan de olika skolorna. Torpskolan hade ett snitt bland sina killar på 8,3 medans Röselidsskolan hade 7,1. Bland tjejerna så var snittet högre på Röselidsskolan med 8,3 och på Torpskolan var det 7,8. Eleverna som identifierar sig som annat hade det högsta snittet på Torpskolan med en 8,8 och på Röselidsskolan var 8,0

Antecknar du när lärare har genomgång?

För att få en uppfattning kring verkligen hur lyhörda och beredda eleverna på skolorna var valde jag att ställa frågan om ifall de antecknar under tiden läraren har genomgång. Att anteckna ned det man hör har i studier bevisats som lönsamt, antingen då för hand eller på dator. Elevernas svar fick jag in då och jag satte upp de i procentsatser. 

Bland killarna på Röselidsskolan svarade 17% att det antecknar, 61% säger att de antecknar ibland och 22% antecknar inte alls. På Torpskolan var det 21% som antecknar, 74% som gör det ibland och 5% som aldrig antecknar. 

Bland Tjejerna På Röselidsskolan var det 42% som alltid antecknar när lärare har genomgång och 58% som gör det ibland. På Torpskolan var snittet att 40% antecknar alltid, 58% antecknar ibland, och 2% antecknar inte alls. 

Bland annat svarade 100% på Röselidsskolan att de antecknar ibland och på Torpskolan var det 40% som sa att de alltid antecknar och 60% som sa att de ibland antecknar när läraren pratar.

Jag utnyttjar min skoltid till skolarbete

Med denna fråga blir det en större helhetsbild som kan bidra till ett resultat om elevernas engagemang samt hur mycket eleverna lyssnar och lär sig utav lärarna. 

På Torpskolan var snittvärdet bland killarna 7,9/10, tjejerna med ett snitt på 7,5 och annat 6,4. Röselidsskolan hade ett snitt bland killar på 6,4, bland tjejerna var snittet på 8,5 och annat hade 8,5.

Diskussion

Detta bidrar till att man kan problematisera frågan och ställa sig själv frågan, varför har Torpskolan egentligen högre snittmerit? Enligt statistiken som presenteras så finns det ett tydligt mönster för att killarna är den största bidragande faktorn. Detta då eftersom att killarna på Röselidsskolan har betydligt ”sämre” resultat än vad killarna på Torpskolan har. Trots att tjejerna på Röselid har ett högre snitt på frågan om hur mycket tid de utnyttjar till skolarbete, men detta klarar tyvärr inte de 12 tjejerna att rädda upp för killarna. Det ser vi då tydligt, som Skolverket (2021) menar att eleverna som utnyttjar lektionstiden får högre snittmerit.

I min klass är det studiero

Studieron på Röselidsskolan ansågs enligt 83% av tjejerna som att det är bra studiero, och då 17% som inte tycker det. Det var 50/50 bland killar och 100% av annat anser att det inte alls är någon studiero. På Torpskolan var det 49% av tjejerna som tycker att det är studiero, 64% av killarna och 40% av annat. 

Diskussion

Att det är 83% av tjejerna på Röselidsskolan som tycker det är bra studiero kontra hälften av pojkarna är ett anmärkningsvärt nummer. Att det är 34 procentenheters skillnad bland tjejerna på Röselid och Torp kan, som tidigare nämnt, ha med att det endast är 12 tjejer på Röselid medans det var 59 på Torp. Det som är det mest anmärkningsvärda numret är dock att båda (100%) som anser sig som annat på Röselidsskolan får inte den studiero de behöver. Tidigare studier gjorda från Skolverket (2022) beskriver att även om tjejerna tar mer plats idag än för 30 år sedan så är det pojkarna som tar mest talutrymme i klassrummet.

Jag får den hjälp jag behöver på lektionerna

Sista frågan på denna delen var ifall eleverna anser att de får den hjälp de behöver på lektionerna. 

Killarna på Röselidsskolan satte i snitt en 6:a, tjejerna satte 7,2 och annat 5,5. På Torpskolan satte killarna en markant höjning på 7,9 i snitt, tjejerna 6,9 och annat med 7,8. Alltså i snitt på Röselidsskolan hamnade det på 6,2 och Torpskolan 7,5

Diskussion

Denna delen tänkte jag skulle vara väldigt lika då båda skolorna har anställda från Lerums kommun och det bör vara jämnt fördelat bland lärarna i kommunen, men så var det inte. Att det var 1,9 poäng skillnad mellan killarna är en stor skillnad för att innebära lärare som är anställda från samma kommun.