I enkätstudien ställdes bland annat frågorna “Hur ofta pluggar du hemma?” och “När du ska studera inför ett prov hur gör du då?”. När det kom till frågan om hur ofta eleverna på respektive skola pluggar så kan vi se att det är en skillnad mellan både kön och skola.
Först jämförs killarna på Röselidsskolan med Torpskolan det framställs då att det är 40 procentenheters skillnad mellan de som pluggar mindre än 1 gång i veckan, Röselidsskolan: 57% och Torpskolan 17%. Antalet killar som pluggar 1-2 gånger i veckan var i stort sett samma procentuella andel med Torpskolan på 38% och Röselidsskolan med 35%. Bland Torpskolan var det 40% som pluggar 2-4 gånger i veckan, 35 procentenheter mer än Röselidsskolan som låg på endast 5%. Det var även så att det blev ungefär samma resultat på hur många som studerar mer än 5 gånger i veckan, Torpskolan på 5% och Röselidsskolan på 4%.
Tjejerna i denna fråga svarade på följande vis. På Torpskolan var det 12% som svarade att de pluggar mindre än 1 gång i veckan, på Röselidsskolan var det 25%. Antalet som pluggar 1-2 gånger i veckan på Torpskolan är 35% och på Röselidsskolan är det 17%. Andelen som pluggar 2-4 gånger i veckan är 46% i Torpskolan och 41% i Röselidsskolan. Slutligen så var det 7% som pluggar mer än 5 gånger i veckan på Torpskolan och 17% på Röselid.
Slutligen hade vi även resultat om de som svarat annat. På Torpskolan var det fem personer som svarat och de alla svarade att de pluggar 1-2 gånger i veckan. På Röselid var det två personer som skrev in sig som annat, där svarade den ena att de pluggar mindre än 1 gång i vecka och den andra svarade att de pluggar 1-2 gånger.
Frågan som ställdes till ungdomarna på skolorna angående vad de brukar ha för teknik för att plugga så fick de välja flervalsalternativ baserat på vilka tekniker jag, klasskompisar och baserat på vad Wikipedia framställde som delar och metoder för en lyckad studieteknik. De kunde även skriva i om det fanns någon annan teknik som själva använde.
Alternativen de valde mellan var:
- Jag läser och skriver ned det jag tycker är viktigt.
- Jag gör instuderingsfrågor.
- Jag kollar på videor om ämnet.
- Jag läser bara igenom snabbt dagen innan provet.
- Jag pluggar inte alls.
Det svaret som var vanligast från båda skolorna var “Jag läser och skriver ned det jag tycker är viktigt” det var totalt 102 elever från de båda skolorna som valde just detta alternativet. Tätt inpå var det att de jobbar med instuderingsfrågor där det var 74 elever som valde det alternativet med. På Torpskolan var det tredje mest populära alternativet att de kollar på videor om ämnet medans på Röselid var det att de läser bara igenom snabbt dagen innan provet.
Andra studietekniker som eleverna på Torpskolan och Röselidsskolan använder är:
- Gör en lista på det jag behöver kunna som jag inte kan och pluggar på den, sedan tar jag bort saker när jag kan dem.
- Försöker göra/skapa en egenbild/sammanfattning av vad provet handlar om.
- Spelar in genomgångar så jag kan lyssna om.
- Jag brukar kolla på uppgifter som vi jobbade med innan.
Diskussion
När det kom till frågan “Hur ofta pluggar du hemma?” var grundantagandet, då eleverna på Torpskolan har ett högre snitt-merit, att Torpskolan skulle ha elever som pluggar fler dagar i veckan. Precis så var det till större del. Bland pojkarna kunde man se en markant skillnad som då understöder grundantagandet. Bland tjejerna var det mer jämnare fördelat bland skolorna det var till och med så att Röselidsskolan hade procentuellt sett ett högre antal som pluggar mycket men i denna studie måste jag förhålla mig ganska varsamt kring hur tjejerna på Röselidsskolan svarat då de endast var 12 tjejer medans det var hela 59 st på Torpskolan.
Utifrån resulatet på enkäten kan vi då jämföra det med hur Umeå universitet presentera sina tre steg för att lyckas med sina studier. Torpskolan följer de rätt så tätt inpå, framför allt den första punkten då ”Som student förväntas du ta ett stort eget ansvar för ditt lärande. Med några enkla förberedelserutiner får du koll på läget och kan fokusera på rätt saker” detta då när de tydligt studerar oftare än Röselidsskolan.